Narrow your search

Library

Odisee (555)

UCLL (469)

VIVES (390)

Thomas More Mechelen (309)

Arteveldehogeschool (300)

KU Leuven (285)

Thomas More Kempen (282)

Hogeschool Gent (251)

KDG (246)

AP (240)

More...

Resource type

book (543)

digital (19)

periodical (10)

object (9)

audio (2)

More...

Language

Dutch (445)

English (103)

Undetermined (4)

French (3)


Year
From To Submit

2023 (10)

2022 (13)

2021 (19)

2020 (13)

2019 (20)

More...
Listing 1 - 10 of 555 << page
of 56
>>
Sort by

Book
Ontwikkelingspsychologie : inleiding tot de verschillende deelgebieden
Authors: ---
ISBN: 9789023245209 Year: 2009 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Focusing met kinderen : de kunst van communiceren op school en thuis
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789492398635 Year: 2023 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Respect, gerichte aandacht en goede communicatie zijn basisvoorwaarden voor een prettige omgang met kinderen. Focusing geeft een nieuwe dimensie aan de communicatie met kinderen met luisteren als uitgangspunt - naar het kind én naar jezelf. Door te luisteren naar gedachten en emoties, maar ook naar de onderliggende lichamelijke ervaring, ontstaat ruimte voor bewustzijn en erkenning van een diepere laag. Het ervaringsgerichte en lijfelijke beleven zet veranderingsproecessen in gang waardoor de relatie met kinderen versterkt wordt en het gedrag van kindern positief verandert. De auteurs bieden in dit boek zowel een methode voor de inzet van focusing in therapie en op school, als een benadering voor de dagelijkse omgang met kinderen thuis.


Book
Beknopte ontwikkelings psychologie
Authors: ---
ISBN: 9010103528 Year: 1975 Publisher: Sint-Stevens-Woluwe Elsevier


Book
Handboek ontwikkelingspsychologie : grondslagen en theorieën
Authors: --- --- ---
ISBN: 9031316083 Year: 1995 Publisher: Houten ; Diegem Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Ontwikkelingspsychologie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789043024259 Year: 2012 Publisher: Benelux : Pearson Education Benelux,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en de adolescentie. Het is een uitgebreide introductie: het presenteert basistheorien en onderzoeksbevindingen en belicht tegelijkertijd huidige toepassingen in de praktijk. De opzet van het boek is chronologisch: per levensperiode (prenataal, babytijd, peuter- en kleutertijd, lagereschooltijd en adolescentie) worden steeds achtereenvolgens de fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling gepresenteerd. Het boek is rijkelijk voorzien van didactische kenmerken. Hieronder is een kort overzicht opgenomen. Deze didactische kenmerken maken het boek niet alleen heel levendig en interessant, maar ze leggen steeds de link naar de beleveniswereld van de student en ontwikkelingen in de maatschappij. Hierdoor wordt het zelfs voor studenten een aantrekkelijk boek om aan te schaffen en nog jaren in de kast te houden! Didactische kenmerken van dit boek - Vooruitblik - Videolinks - Samenvatting - Kritische doordenkvragen - Belangrijkste termen en begrippen - Overbruggingen, verbindingen tussen verschillende levensfasen - Werken aan de ontwikkeling van kinderen, professionals aan het woord - Van onderzoek naar praktijk, bijvoorbeeld bij het opvoeden van kinderen - Prologen, persoon of situatie relevant aan het onderwerp van het hoofdstuk - Diversiteit in ontwikkeling, aandacht aan culturele verschillen en multiculturele samenleving - Ontwikkelingspsychologie in de praktijk, toepassingen van ontwikkelingspsychologie in het dagelijks levenInhoudsopgave DEEL I De ontwikkeling van het kind 1 Een inleiding in de ontwikkeling van het kind 2 Theoretische perspectieven en onderzoek 3 Het begin van het leven 4 De geboorte en het pasgeboren kind DEEL II De babytijd 5 De fysieke ontwikkeling in de babytijd 6 De cognitieve ontwikkeling in de babytijd 7 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de babytijd DEEL III De peuter- en kleutertijd 8 De fysieke ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd 9 De cognitieve Ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd 10 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de peuter- en kleutertijd DEEL IV De schooltijd 11 De fysieke ontwikkeling in de schooltijd 12 De cognitieve ontwikkeling in de schooltijd 13 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de schooltijd DEEL V De adolescentie 14 De fysieke ontwikkeling in de adolescentie 15 De cognitieve ontwikkeling in de adolescentie 16 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de adolescentie


Book
Handboek ontwikkelingspsychologie : grondslagen en theorieën
Authors: --- ---
ISBN: 9031312053 Year: 1991 Publisher: Antwerpen/Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kijk hoe ik groei : de eerste achttien maanden van baby tot peuter
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 904100002X Year: 1994 Publisher: Antwerpen s.l. Standaard Van Reemst

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek toont de eerste achttien maanden van een mensenleven. De eenvoudige, beeldende tekst stimuleert het voorstellingsvermogen van jonge kinderen en is zeer geschikt om voor te lezen.


Book
Ontwikkelingspsychologie : inleiding tot de verschillende deelgebieden
Authors: ---
ISBN: 9023232178 Year: 1997 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Object en methoden van de ontwikkelingspsychologie 2. De prenatale periode en het eerste levensjaar 3. Het kind tussen het eerste en het vierde levensjaar 4. Kleuter en schoolkind 5. Jaren der jeugd I : lichamelijke en psychosociale ontwikkeling 6. Jaren der jeugd II : op de grens van jong-volwassenheid 7. De volwassen en oudere mens 8. Problemen en stoornissen in de ontwikkeling


Book
Opgroeien in evenwicht : het kind fysiek en emotioneel in balans
Author:
ISBN: 9789088505386 Year: 2014 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drs. P.C.B. de JagerVanuit een holistische visie wordt beschreven hoe een kind informatie en overige prikkels ontvangt en verwerkt. Als er hierbij iets misgaat, kan dat gevolgen hebben voor het totale functioneren van het kind op het sociale, emotionele en fysieke vlak. Na inleidende hoofdstukken over het jonge kind en de bouwstenen in hun ontwikkelingsproces wordt onder andere ingegaan op thema's als veiligheid, gevoelens en emoties, immuunsysteem, voeding, gevoeligheid, zuurstof, aanleg en erfelijkheid en gedrag. De verhalen van ouders en kinderen uit de praktijk van de schrijver voor kindertherapie zijn richtinggevend voor de behandelde onderwerpen geweest. Een helder geschreven boek met veel praktisch bruikbare adviezen om kinderen evenwichtig te laten opgroeien; voor ouders en opvoeders.© NBD Biblion


Book
Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789023256328 9789023256403 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen begeleiden en stimuleren is boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in de basisschoolperiode dan ook enorm veel af op het gebied van leren, evenals op sociaal en emotioneel gebied. Kennis van de processen die zich in de basisschoolperiode voltrekken is voor de (aankomende) leerkracht dan ook essentieel.Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. In de tekst en in het digitale lesmateriaal op www.lerarencampus.nl staan herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van het onderwijs en daarvoor ook direct toepasbaar. De tekst is deels gebaseerd op het succesvolle boek 'De ontwikkeling van het kind' van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Bij elke leeftijdsfase is in de herziene vierde druk de toenemende invloed van multimedia beschreven.Actuele onderwerpen als genderontwikkeling, hersenontwikkeling, neurocognitieve ontwikkeling, mindset en een andere kijk op ontwikkelingspsychologen komen aan de orde. In deze vierde druk is de hechtingstheorie van Bowbly opnieuw opgenomen op uitdrukkelijk verzoek van docenten ontwikkelingspsychologie die het boek in hun opleiding gebruiken.Ten slotte biedt Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die meer inzicht biedt in het eigen functioneren als leerkracht met kinderen. Ook de reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekend boek voor pabo-studenten, en ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die in het basisonderwijs werken.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5185-0)

Listing 1 - 10 of 555 << page
of 56
>>
Sort by